سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کپسول / قرص سرماخوردگی آزیترومایسین –عوارض، نحوه مصرف و نکات مهم

آزیترومایسین نام عمومی برای داروهای تجویزی موجود در بازار با نام های Zithromax، Zmax و Z-Pak است. در این مطلب با کمک تحقیقات جدید پزشکی، شما را با عوارض، طرز استفاده و نکات مهم دیگر قرص و کپسول آزیترومایسین آشنا می کنیم.

نکات کلی

  • این دارو یک آنتی بیوتیک است که برای درمان انواع عفونت های باکتریایی مانند بیماری خراش گربه، عفونت گوش، عفونت های پوستی یا بافت همبند و گلو یا لوزه استفاده می شود.
  • آزیترومایسین همچنین برای درمان عفونت های ریه و سایر بیماری های تنفسی مانند برونشیت، سینوزیت، پنومونی یا سینه پهلو، در برخی موارد بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) و سیاه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پزشکان همچنین ممکن است آزیترومایسین را برای عفونت های دستگاه تناسلی و بیماری های منتقله از راه جنسی مانند گونوره، عفونت های مجاری ادرار یا رحم، زخم های تناسلی و بیماری های التهابی لگن تجویز نمایند.
  • آزیترومایسین متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به عنوان ماکرولیدهای آنتی بیوتیک است. آن ها با جلوگیری از ساخت پروتئین از ایجاد باکتری ها جلوگیری می کنند و در کشورمان بیشتر برای درمان سرماخوردگی و گلودرد استفاده می شود.
  • همانند سایر آنتی بیوتیک ها، برای جلوگیری از گسترش عفونت های مقاوم در برابر دارو، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) به شدت به پزشکان توصیه می کند دارو را فقط زمانی که اطمینان حاصل شد عفونت توسط باکتری ایجاد شده و آزیترومایسین موثر است، تجویز کنند.
  • FDA برای اولین بار آزیترومایسین را تحت نام Zithromax در سال 1991 تایید کرد.

هشدارها

آزیترومایسین می‌تواند موجب تغییرات غیر عادی در فعالیت الکتریکی قلب شود که با توجه به هشدار ویژه FDA در سال 2012 می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم شود. اگر یک وضعیت قلبی – ریتمیک دارید، از جمله ضربان قلب آهسته و یا نامنظم، برای درمان و قبل از مصرف آزیترومایسین با پزشک صحبت کنید. همچنین پزشک باید قبل از تجویز آزیترومایسین، میزان پتاسیم و منیزیم خون را بررسی کند.

علاوه بر این، باید از مصرف آزیترومایسین خودداری کرد اگر:

  • به آزیترومایسین یا هر گونه مواد غیر فعال آن حساسیت دارید.
  • یک شکل یرقان معروف به زردی کلستاتیک دارید که در آن صفرا به کبد می کشد و موجب زرد شدن پوست، چشم یا ناخن می شود.

ادامه مطلب لینک زیر:

کپسول / قرص سرماخوردگی آزیترومایسین –عوارض، نحوه مصرف و نکات مهم